سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حکمت را لباس زیرین و آرامش را بالاپوش خود قرار ده که این دو زیور نیکان اند . [امام علی علیه السلام]

هفته بسیج هر سال فرصتی است تا یاد و خاطره امام راحل و پایه گذار بسیج و ایثارگران و دلسوختگان انقلاب اسلامی تداعی گردد، در اینگونه مناسبتها معجزه امام خمینی (ره) در تربیت بسیجیان و خلق حماسه های ماندگار و ایجاد شور و نشاط عاشقانه بیش از هر مقوله دیگری خودنمایی می کند.

بدیهی است انقلابی که بر پایه دین با محوریت اسلام ناب محمدی (ص) و خارج از حیطه نفوذ و سلطه دو اردوگاه بزرگ جهانی شرق و غرب رخ می دهد باید مسیری پرفراز و نشیب و پرچالش را بپیماید، دشمن های زیادی را تحمل کند و از تهدیدهای ویرانگری عبور نماید.

تاریخ تحولات انقلاب اسلامی بیانگر این واقعیت است که سازمان بسیج، پس از تسخیر لانه جاسوسی امریکا در تهران توسط دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، با صدور فرمان امام خمینی (ره) ماه‌ها پیش از آغاز جنگ تحمیلی و در شرایطی تحقق یافت که اصل انقلاب ثبات و استقرار نظام جمهوری اسلامی در معرض تهدید قرار داشت تأسیس گردید، اسناد بدست امده از لانه جاسوسی واظهارات صریح حکام آمریکایی مردم و رهبران کشور بویژه حضرت امام را با این حقیقت آشکار مواجه ساخت که احتمال مداخله نظامی آمریکا و هجوم وی به جمهوری اسلامی ، امری بعید و غیر ممکن نبوده و باتوجه به سوابق این کشور در جهان لزوم آمادگی مردم جهت مقابله و رویارویی را در کوتاهترین زمان ممکن آشکار می ساخت .

براین اساس امام امت در پنجم اذر ماه سال 58، یعنی در مدتی کمتر ازیک ماه بعد ازانقلاب دوم ، فرمان تاریخی تشکیل بسیج را صادر فرمودند زمانی که ابعاد و عمق توطئه های استکبار جهانی برای سلطه بر ملتهای منطقه بویژه ملت بزرگ ایران بیش از پیش آشکار شده و شیطان بزرگ که از دست جوانان انقلابی کشور به شدت زخمی شده بود عزم خویش را در هجمه و فشار همه جانبه بر کشور جزم نموده و سودای براندازی نظام را در سر می پروراند در چنین فضایی تشکیل بسیج در واقع انسجام بخشی به تمامی توانمندیها و دارایی هایی کشور در برابر فتنه گری استعمارگران قلمداد گردید.

بسیج تاکنون این نقش را بخوبی ایفا نموده است و ماندگاری و سربلندی و امنیت و اقتدار همه جانبه کشور دلیلی گویا به این مدعا می باشد و در آینده نیز سپر دفاعی کشور و عامل به شکست کشاندن توطئه ها و خنثی کردن فتنه ها و شیطنت های استکبار جهانی و ایادی آن خواهند بود. بسیج، نهادی اجتماعی است. نهادی گسترده که پاسخ‏گوی بسیاری از نیازهای اساسی و حیاتی جامعه است و چنان با بخش‏های دیگر نظام پیوند دارد که جدایی آنها از هم در جامعه اسلامی امکان‏پذیر نیست.

بسیج با کارکردهای گوناگون خود، یاری‏رسان نیازهای آموزشی، عمرانی، سیاسی، دفاعی و... است. بسیج سوادآموزی، بسیج سازندگی و بسیج محرومیت‏زدایی، قسمتی از برنامه‏های بسیج در کشور است. حضور پر رنگ و موفق بسیج در جنگ تحمیلی، ارزش بسیج را بیش از گذشته در برابر چشم‏ها قرار داد. ازاین‏رو، بیشتر مردم، بسیج را به عنوان نهادی نظامی می‏شناسند.

لذا باید توجه داشت که گرچه یکی از وظیفه‏های مهم بسیجیان، آمادگی نظامی برای دفاع از خطرهای نظامی است، ولی بسیج در نظر امام خمینی رحمه‏الله ، تکلیفی فراتر از این دارد. دفاع مقدس ملت ایران در طول هشت سال، ماهیتی متفاوت از جنگ‏های دیگر دارد. آنچه رزمندگان ایرانی را تا پای جان در میدان نگاه می‏داشت، ثروت و قدرت و شهرت نبود


نظر
ارسال شده توسط زهرا فاضل در 89/9/6:: 11:53 عصر